mobiliteit

Mobiliteit

Een goed beleid rond mobiliteit is essentieel voor de bereikbaarheid binnen de stad, zowel voor inwoners als voor bezoekers, en kan andere aspecten ondersteunen (zoals verkeersveiligheid, lokale economie, sociaal beleid, etc.). De laatste jaren is er bv. heel wat veranderd qua parkeren in Torhout, wat soms tot wrevel leidt bij inwoners en bezoekers. Lees hieronder de voorstellen van Trots Op Torhout.

Parkeerbeleid in Torhout

  • De parkeergelegenheid in het centrum is ondermaats. We stellen voor om als stad samen te zitten met vastgoedmakelaars en te investeren in een parkeertoren in het centrum. De voorkeur gaat hierbij uit naar aanpalende leegstaande panden in plaats van bestaande open ruimte (bv. de vroegere Blokker en Cue Ball).
  • Langer parkeren met ‘blauwe schijf’. We willen de toegelaten parkeerduur met de blauwe schijf langer maken dan de huidige 2 uur. Zo kunnen de mensen na het shoppen nog rustig ergens een koffie drinken of iets eten zonder constant de tijd in de gaten te moeten houden.
  • Bedrijven, horeca- en handelszaken in het centrum zouden een ‘bewonerskaart’ (of equivalent) moeten kunnen krijgen zodat de betrokken ondernemers of uitbaters in de buurt van hun zaak kunnen parkeren zonder risico op boetes.
  • Bewonerskaart terug toelaten in parking van voormalige Carrefour.
  • Een beschermde parkeerzone voorzien voor wie ‘s nachts zijn vrachtwagen of bus veilig wil achterlaten.

Stationsbuurt

  • Fietsverkeer en autoverkeer scheiden bij de aanleg van een nieuw stationsplein, en dit in nauw overleg met de NMBS.
  • Bij de NMBS blijven hameren op het feit dat de fietsenstalling aan de voorkant van het station niet in orde is. Er moeten dringend nieuwe camera’s hangen.

Toegankelijkheid

Trots Op Torhout ijvert voor een toegankelijke stad. Dit betekent een beleid rond mobiliteit dat niet alleen rekening houdt met verschillende vervoersmodaliteiten (voetgangers, (deel)fietsen, (deel)auto’s, openbaar vervoer), maar ook expliciet rekening houdt met personen met een beperking. Dit betekent o.a. het toegankelijk maken van alle haltes van het openbaar vervoer (in het bijzonder aan het station), het voorzien van voldoende ruimte voor voetgangers bij (her)aanleg van openbaar domein, betere toegankelijkheid van openbare gebouwen en Torhouts erfgoed.

Veiligheid

  • Wij willen werk maken van een veilige stationsbuurt. Er is veel vandalisme en diefstal in de fietsenstalling van het treinstation, o.m. omdat er is weinig tot geen controle is. De fietsenstalling zelf is eigenlijk bouwvallig (cf. losgekomen golfplaten van het dak). De bewakingscamera die er hangt, is erg verouderd en werkt gewoonweg niet. Wij pleiten niet persé voor meer camerabewaking, maar willen streven naar een veiligere fietsenstalling (evt. met een badgesysteem).
  • Trots Op Torhout stelt voor om de straatverlichting ’s nachts te laten branden. Momenteel maakt meer dan 25% van de openbare verlichting gebruik van LED-lampen. Dit zou zo snel als mogelijk opgetrokken moeten worden tot 100% (zie ook onze sectie over duurzaamheid). Wegens het lager energieverbruik van dergelijke LED-verlichting kan het veiligheidsgevoel verhoogd wordt door de verlichting ’s nachts te laten branden.